Избор на редактора:

Гражданин Четири - Citizenfour (2014) - Онлайн BG Movie Database

3 звезди / 1 гласа / 3 точки / 1 коментара / 48 прегледа

Носителят на „Оскар“ за най-добър документален филм за 2014 г. „Гражданин Четири“ разказва историята около разобличенията на бившия агент от Агенцията за национална сигурност на САЩ Едуард Сноудън относно безконтролното следене на телефонни и интернет съобщения от страна на агенцията и американското правителство. С риск за живота си, американецът кани двама журналисти и описва пред тях как тайните служби събират данни от американски граждани, как се подслушват дори чужди такива.

Харесвайте, споделяйте и коментирайте публикациите, за да спомогнете за развитието на сайта! Благодарим предварително!

От филма:
През 2006 г. бях поставена в таен списък за наблюдение, след като снимах филм за войната в Ирак. През следващите години десетки пъти бях задържана и разпитвана на американската граница. Следващият ми филм беше за Гуантанамо и войната срещу тероризма. Това е третата част от трилогия за Америка след 9/11. "Лора, на този етап мога да ти предложа само думата си. Аз съм старши правителствен служител в разузнаването. Дано разбираш, че да се свържа с теб, беше много рисковано и трябва да приемеш някои мерки за сигурност, преди да споделя още. Няма да ти загубя времето. Може да ти звучи сложно, но специалист го прави за минути. Трябва да потвърдя, че ключовете, които разменихме, не са прихванати и подменени от твоите наблюдаващи. Моля, потвърди, че никой няма копие от личния ти ключ и паролата ти е силна. Приеми, че противникът ти проверява трилион варианта в секунда. Ако устройството с ключа и паролата ти е хакнато, лесно ще декриптират нашите съобщения. Изброените стъпки не са непробиваеми и само ще ни осигурят малко време. Ако накрая публикуваш материалите, вероятно това ще ги насочи към мен. Това не бива да те спира да публикуваш тази информация. Благодаря ти и бъди внимателна. Гражданин Четири" ГРАЖДАНИН ЧЕТИРИ РИО ДЕ ЖАНЕЙРО, БРАЗИЛИЯ Наблюдение означава, че има факти, които законът може да използва. Ако премахнем наблюдението, няма и изфабрикуване на факти. Да, нужно е създаване на независимо досие. За мен тук опираме до въпроса за независимо потвърждение на действията на правителството. Затова все се връщам на него. Разговаряхме с Дейвид Суруда. Следва информационен бюлетин. Чуваш ли ме? Тук съм, Дейвид. Как си? Глен Грийнуолд с репортаж за salon.com, 2011 г. Ще започна с изказването на Барак Обама по тези въпроси, когато се кандидатира за президент. През декември 2007 г. той каза "Президентът няма законното право самолично да разреши военно нападение в ситуация, която не е свързана с непосредствена заплаха за нацията." По неговите думи, президентът няма властта, която сега упражнява. Защо това е важно? На 1 август 2007 г., когато изложи причините да се кандидатира и защо е важно да променим установения модел, той каза "Край на пренебрегването на закона. Ние не правим така. Ще покажем, че законът е неподвластен на прищевките на управниците." Пред декември 2012 анонимен източник се свързва с Глен Грийнуолд. Поради невъзможност за сигурна връзка кореспонденцията е затруднена. Месец по-късно започнах да получавам криптирани електронни писма. "Попита защо съм избрал теб. Не го направих аз, а ти. Наблюдението ти означава, че си "нарочена". Ще разбереш, когато научиш как работи радиоелектронното разузнаване. Засега знай, че всяка граница, която пресечеш, всяка твоя покупка, всеки набран телефон, мобилна клетка, край която минеш, всеки твой приятел и статия, посетен уебсайт, написана тема, изпратен файл са в ръцете на система с неограничен достъп, но ограничени пазители. Като жертва на АНС ти напълно съзнаваш заплахата, която неограничената тайна полиция представлява за демокрацията. Ти си сред малцината, които знаят за това." Отидох в Берлин, за да не конфискуват заснетото на американската граница. След пристигането на първите имейли засилих сигурността. Уилям Бини е легендарен крипто-математик на АНС. През Студената война той анализира ядрената заплаха. През 90-те години насочва вниманието си към интернет и разработва методи за анализ на масови данни. Филмът е заснет от ЛОРА ПОЙТРАС, КИРСТЕН ДЖОНСЪН, КЕЙТИ СКОГИН и ТРЕВЪР ПАГЛЕН Благодаря за поканата и възможността да разкажа своята история. Първо малко за мен. Бях военен 4 години и после отидох в Агенцията за национална сигурност. Общо ми се събират Обикновено беше много интересно да разнищвам разни загадки, да решавам задачи и т.н. Защото аз правех точно това. Работех с данни и системи от данни и разработвах методики. Разработвах анализ, който да се кодира и изпълнява електронно. Тоест анализът да се автоматизира. Свързано е с метаданни и връзките между тях. Това беше моята задача в АНС. И аз единствен се занимавах с нея. Тогава се случиха събитията от 11 септември. Трябва да е било не повече от седмица след това, когато решиха да започнат активно да шпионират всеки в страната. Те искаха част от програмата да осъществява шпионажа. И точно това и направиха. Започнаха да събират телеком данни и оттам разшириха обхвата. "Ей Ти енд Ти" предоставяше по 320 милиона записа на ден. Програмата се подновяваше на всеки 45 дни от Хейдън, Тенет и Министерството на правосъдието. Нарекоха програмата "Звезден вятър". Казах това на моя позната от Комисията по разузнаването, която го отнесе до Нанси Пелоси, председателя на комисията. Между другото още тогава всички бяха запознати с програмата, както и с другите програми, включително тези на ЦРУ. Не бях сам в това. С още четирима души от АНС подтиквахме правителството да вкара програмите в конституционни рамки, както и да отнесем въпроса до съда. Наивно продължихме да си мислим, че можем да успеем. Но не стана така. След всичко това ни атакуваха - заплашваха ни, за да мълчим. Атакуваха едновременно четирима от нас. В моя случай дори ми извадиха оръжие. Не знам защо. В Блъфдейл, Юта, АНС изгражда най-големия в света център за данни от прихванати съобщения. Започнах да го снимам през 2011 г., когато започна строежът му. "Лора, ще отговоря на въпросите ти, доколкото си ги спомням. Прости ми липсата на структура. Не съм писател, а и трябва да ти отговоря много бързо." Февруари 2013 г. "Звезден вятър" се е разраснал. ОСИ, разширените Операции със специален източник, заменили "Звезден вятър", са се разпрострели по целия свят, като на практика покриват почти изцяло Съединените щати. Обезпокоително е, че количеството на следените от АНС съобщения в САЩ продължава да расте. Публично се оплакваме от липсата на правомощия, но всъщност достъпът ни се увеличава. Никога преди АНС не е събирала толкова информация. Знам къде се намират повечето точки на прихващане в страната и че най-големите телекомуникационни компании в САЩ са предавали доверието на своите клиенти, и мога да го докажа. Създаваме най-голямото в историята оръжие за потисничество, чиито ръководители са лишени от отговорност. Директорът на АНС Кийт Алекзандър излъга Конгреса и мога да го докажа. В САЩ се прихващат милиарди съобщения. Събирах доказателства, съсредоточен върху случващото се в САЩ, но повярвай ми, следенето тук е нищо, сравнение със следенето по света. И това мога да докажа. Официално правителството заявява, че няма политика за кибер операциите. И това е лъжа. Съществува ясна политическа рамка - нещо като кибер военно положение, създадено от Белия дом. Нарича се "Президентска политика, директива 20", и е от края на миналата година, което също мога да докажа. Оценявам загрижеността ти, но знам как ще свърши всичко за мен и приемам риска. Ако аз имам късмет, а ти внимаваш, ще получиш всичко, което ти трябва. Моля те тази информация да достигне до американското общество." Има ли АНС практика да прихваща имейли на американски граждани? Не. Конгресно изслушване с директора на АНС Кийт Алекзандър, 2012 г. АНС прихваща ли телефонни разговори? Не. Търсене в Гугъл? Не. Текстови съобщения? Не. Пазаруване в amazon.com? Не. Банкови досиета? Не. По какъв съдебен път АНС може да прихваща съобщения и да събира информация за американски граждани? В рамките на САЩ това се прави от ФБР. За външен играч пак ФБР има думата, като то може да реши да работи с АНС или други разузнавателни агенции. Но за да се извършва подобно... събиране на данни в САЩ, се изисква съдебна заповед. Нито сме упълномощени да го правим, нито го правим. Американски апелативен съд "Уилям Кендзо Накамура" Всички да се изправят. Американският апелативен съд за Девети окръг започва заседание. През 2006 г. техникът Марк Клейн разкрива, че АНС е проникнала в мрежата на "Ей Ти енд Ти" в Сан Франциско. Потребители завеждат дело. Години по-късно процесът все още е в подготвителна фаза. Първият случай е "Джуъл срещу Агенцията за национална сигурност". Можете да продължите. С позволение на съда, Кевин Банкстън, от името на Каролин Джуъл и други ищци в "Джуъл срещу АНС". Ищците твърдят, че техни съобщения и записи на разговори са били иззети от правителството. Но според Окръжния съд липсват факти, които да разграничат понесените от ищците щети от щетите на всички останали клиенти на "Ей Ти енд Ти", чиито съобщения са били иззети от правителството, заключавайки, че след като всички са под наблюдение, никой няма право да съди агенцията. Но да се лиши някой от това право заради наличието и на други пострадали, означава, че най-вредните правителствени действия не подлежат на оспорване. Имате ли доказателство за конкретно прихванато съобщение на ваш клиент? Имаме доказателства, че всички съобщения между мрежата на "Ей Ти енд Ти" и други мрежи в Северна Калифорния са били прихващани, включително интернет съобщенията на ищците. Добре, благодаря. Благодаря, Ваша чест. С позволение на съда, Томас Байрън от Министерството на правосъдието, от името на правителствените обвиняеми. Смятаме, че процесът не може да бъде решен от федерален съд, а от правителствените органи - законодателни и изпълнителни, осигуряващи по-добра възможност за контрол и решение на въпросите, засягащи националната политика на предполагаемо следене, повдигнати в обвинението. Дори ако прихванатите имейл и телефонни съобщения на ищците нямат нищо общо с националната сигурност? Ваша чест, не знам кой би могъл да повдигне въпросите, свързани с тези два случая. Смятаме, че повдигнатите въпроси срещу конкретните обвиняеми са по-подходящи да бъдат решени от правителствени органи. Каква би била ролята на съда при един такъв подход? Съдия Прегерсън, смятам, че... Просто да се разкараме, така ли? Смятам, че има тясна категория от случаи, при която може би е по-подходящо съдът да отстъпи. Но съдът има своята роля... Със сигурност... ...в нашата система. Да, Ваша чест. Не искаме да я омаловажаваме. Искате да абдикираме от нея. Не, Ваша чест, но от преценката на съда зависи повдигането на въпроса. Смятаме, че няма начин процесът да продължи, без риск от разкриване на привилегирована информация, която, както обясни директорът на националното разузнаване, ще нанесе сериозни поражения върху националната сигурност. НЮ ЙОРК Благодаря за поканата. Ако някой има въпроси, да вдигне ръка. Ще се опитам да отговоря по най-бързия начин. Джейкъб Апълбаум, обучение по сигурност на "Окупирай Уолстрийт" Кой тук смята, че го следят? Всички от "Окупирай". А колко от вас са били арестувани и са отнемали телефоните ви в деня на делото? На колко от вас са сканирали ретината? Леле! В известен смисъл вие сте канарчетата във въглищната мина. Защото всичко е срещу вас. Виждали сте рекламата "Свържи картата си за метро с дебитната си карта" - за автоматично презареждане. Тази идея е ключова в нашата тема да вземеш една информация и да я свържеш с друга. Например картата ви за метрото и дебитната ви карта могат да бъдат свързани. По принцип това не е страшно, само че така банковата ви карта ще е свързана с другите ви дейности. Вече ще знаят къде ходите и кога правите покупки. Ако ви набележат, могат да пресъздадат точните ви стъпки само чрез картата ви за метрото и кредитната ви карта - къде ходите и какво купувате. Свързвайки тази информация с други хора с подобни навици, могат да разберат с кого говорите и с кого се срещате. Като вземат местоположението ви от мобилните ви телефони и го свържат с данните от картата ви за метрото и дебитната ви карта, се оформят едни общи метаданни за живота на определен човек. Те оформят едно съдържание. Разказват история за вас, базирана на факти, но не непременно вярна. Например данните могат да ви посочат като извършител на престъпление, но това не означава, че сте вие. Ако, обаче, някой ви е нарочил по този начин, това ще ви преследва цял живот. Случилото се с вас отпечатъци, сканиране на ретина, снимки - ще се случва в бъдеще на всички, които оспорват дадена политика и се опитват да протестират по напълно конституционен начин. Въпросът е към вас, директор Клапър. Надявам се на отговор с "да" и "не", защото знам, че сенатор Файнщайн иска да свършим бързо. Сенатско изслушване с Джеймс Клапър, директор на националното разузнаване Събира ли АНС каквито и да е данни за милиони американци? Не, сър. Не го прави? Не и преднамерено. Може би се случва понякога, но не и умишлено. След месеци на анонимни съобщения, източникът се съгласява на среща. Пътувам за Ню Йорк и чакам инструкции. Април 2013 г. "До седем дни ще получиш достъп до криптирания архив. Накрая ще получиш и ключа. Материалите и нужното разследване ще бъдат непосилни за един човек. Препоръчвам минимално включване на Глен Грийнуолд. Мисля, че го познаваш. Текстът ще съдържа подробности за моето име, въпреки че накрая ти ще решиш как и дали ще обявиш моето участие. Желанието ми е да нарисуваш мишената на моя гръб. Дори най-близките ми хора не знаят за намеренията ми и няма да бъде честно, ако бъдат заподозрени за моите действия. Може би само ти можеш да го предотвратиш, като веднага ме посочиш, вместо да ме пазиш като източник. Сега за часа на срещата в Хонконг. Първият опит ще бъде в 10 ч. местно време, понеделник. Ще се срещнем във вестибюла до ресторанта в хотел "Мира". Ще редя кубче на Рубик, за да ме разпознаеш. Попитай ме дали знам кога точно работи ресторантът. Ще отговоря, че не съм сигурен и ще те посъветвам да попиташ във фоайето. Ще предложа да ти го покажа и това ще бъде достатъчно. Просто се дръж естествено." ХОНКОНГ, КИТАЙ Хотел "Мира" Понеделник Ако искаш да седнем по някакъв определен начин... Ще отида там, за по-добра светлина. Минути след уговорката вече нагласям камерата и започвам да снимам среща, която ще продължи 8 дни. Тъй като има толкова много големи истории, самостоятелни истории - дори само определени неща от един документ могат да бъдат такива, искам да започна да ги публикувам. Събудих се тази сутрин и веднага започнах да пиша. Надявам се да започна да публикувам в рамките на ден-два. Ако нямаш нищо против. Не. Относно нещата, които ще обсъждаме, съм раздвоен между това, за което аз искам да говорим - документи и съдържанието им... И Лора има много въпроси към теб относно определени документи, а това би ми помогнало да ги разберем по-добре. Но искаме да научим и за теб - кой си ти, какво си правил и защо. Бих искал да започнем с това. Добре. Отчасти, защото ти си единственият, който може да го направи. Искам да свършим с това, както вероятно и ти, защото... Кой знае какво може да се случи... Какво мислиш? Мисля, че няколко пъти съм говорил за това в разменените съобщения. Съвременните медии се концентрират твърде много върху личността. Така е. Малко ме притеснява, че ако го направим и ние, ще го използват за отвличане на вниманието. Не искам това да се случва, затова и наблегнах, че не аз съм важният тук. Май сме нервни. Евтин химикал, счупи се от лек натиск. Иначе бих ви помогнал с всичко, за да публикувате информацията. Нямам никакъв опит с медии, как се случва всичко, така че ще се уча в процеса. Просто искам да добия представа защо правиш всичко това. За мен всичко се свежда до силата на държавата срещу способността на хората да й се противопоставят. Всеки ден на мен ми плащат, за да разработвам методи, които да усилват държавната власт. Осъзнах, че ако политическите лостове, чрез които могат да бъдат озаптени такива държави, бъдат отстранени, ще бъде невъзможно да им се противопоставим. Трябва да си най-технически подготвеният човек в света. Не мисля, че някой, независимо колко е надарен, може да излезе срещу всички служби и работещите за тях умни или дори посредствени хора, с всички инструменти на тяхно разположение. Видях как правителството на Обама нарушава обещанието си и дори придвижва напред програми, които трябваше да съкрати и озапти. Стана по-зле, особено с атаките с дронове. В АНС разбрах и че можем да гледаме видеоклипове от дроновете. Тези неща ме подтикнаха към действия. Гледате ги в реално време? Да. Гледаш пряко клип с ниско качество. Обикновено са дронове за наблюдение, а не тези за нападения, с които бомбардират някого. Гледаш дрон, който обикаля с часове над нечия къща, но не знаеш чия е, тази информация липсва. Но имаш страница със списък на всички дронове, които излъчват пряко - в различни страни, със своите кодови имена, и просто си избираш кой искаш да гледаш. Но ако целта ти е да живееш в свят, в който личното пространство е неприкосновено, ти правиш нещо, което може да те вкара в затвора, където няма да имаш никакво лично пространство. Как стигна до мисълта, че си струва? Помня какъв беше интернет, преди да започнат да го следят. Той няма аналог в човешката история - деца от различни краища на света да водят равностоен разговор, получавайки еднакво уважение за своите идеи, с експерти от различни сфери, на каквато и да е тема, по всяко време. И всичко бе свободно и неограничено. Но видяхме и смразяващата промяна към един модел, в който хората самоконтролират възгледите си и се шегуват, че може да се озоват в "списъка", ако подкрепят дадена политическа кауза или кажат нещо в разговор. Това, че може би ни наблюдават, се превърна в очакване. Много хора са ми казвали, че внимават какво пишат в търсачките, защото знаят, че се записва. Това ограничава интелектуалните им пориви. И... По-скоро бих рискувал да отида в затвора - или какъвто и да е друг негативен ефект върху мен, отколкото да рискувам ограничаването на интелектуалната ми свобода и тази на хората около мен, за които ме е грижа поне колкото за себе си. Не говоря за саможертва, защото това ми дава... Чувствам се чудесно да знам, че допринасям за доброто на други. Вторник Вестник "Гардиан", за който работи Глен Грийнуолд, изпраща и разследващия журналист Юън Макаскил. Може ли по-подробно? Не знам доколко са ви разказвали за техническите възможности на програмите, но съществува инфраструктура в Съединените щати и по целия свят, изградена от АНС в сътрудничество с други правителства, която прихваща практически всяко дигитално, радиосъобщение и аналогово съобщение, която използва сензори за засичане. На практика с тези възможности огромна част от нашите съобщения, включващи компютри или други устройства, които предоставят данни за отношенията между хора, се прихващат автоматично, без предварително набелязване. Това позволява на служители да ровят из съобщенията ви на база определени критерии. Например, ако искам да видя съдържанието на електронната ви поща, телефонните разговори на жена ви или нещо подобно, просто трябва да използвам т.нар. "селектор" - нещо от комуникационните ви данни, което уникално или почти уникално да посочи вас. Говоря за имейл адреси, IP-адреси, телефонни номера, кредитни карти, дори уникални за вас пароли, които не се използват от никой друг. Мога да ги вкарам в системата, която не само ще провери базата данни за наличието на тази информация в миналото, но и ще започне следене, чрез което системата ще ме известява, ако срещне същите параметри в бъдещите ви съобщения. Не знам нищо за теб. Ами добре... Работя за "Буз Алън Хамилтън" - компания, работеща в сферата на отбраната, но в действителност съм към АНС. Не получавам задачи от шефа на "Буз Алън", а от АНС. Извинявай, не знам името ти. Съжалявам. Казвам се Едуард Сноудън. Викат ми "Ед". Пълното ми име е Едуард Джоузеф Сноудън. С-Н... О-У-Д-Ъ-Н. Откъде си? Роден съм в Северна Каролина, в малък град Елизабет Сити. От семейство на военни съм. Но израснах край форт Мийд, Мериленд. Какви ще са последствията за семейството ти? Всъщност това е най-трудната част. Семейството ми не знае какво се случва. Едва ли ще запазя връзките си с моите близки - които съм имал цял живот, заради риска да ги свържат с всичко това. Ще оставя на вас да прецените кои от тези неща да публикувате. Доверявам ви се, че ще се отнесете отговорно. Но колкото по-близко остана до семейството си, толкова повече натиск ще има върху него. Не искаш да публикуваме това? Ще направим всичко възможно да не ги включваме в цялата история. Да, разбира се. Може ли за малко да обсъдим документите и после да се върнем на това? Какво ми трябва? Имейл адрес или... Щом ги криптираш, можеш да им ги изпратиш откъдето решиш. Основното е да ги обвиеш по такъв начин, че да не могат да бъдат декриптирани и прочетени, когато преминават по мрежата, или когато бъдат получени от другата страна. Значи тези документи ще бъдат качени в рамките на два-три дни... Добре е да си наясно с този процес. Изглежда сложен, но не е, даже е много лесен. Въведи ме... Покажи ми структурата на папките, къде се съхраняват файловете. Колко документа каза, че има? Седем. Докато ти работиш, дали да не... Добре, давай. За колко документа говорим? Когато "Гардиан" публикува документи от "Уикилийкс", създадоха система, до която всеки има достъп. Чудя се дали и ние не можем? Би било идеален завършек, но тъй като някои от документите са засекретени, тъй като могат да навредят на определени хора и практики... Аз имам техническите умения да ги опазя. Може буквално да ме измъчвате, но няма да ви издам паролата. Имам уменията да го направя. Мисля, че някои журналисти също са способни на това, но други не са. Въпросът е, може ли организация да контролира информацията така, че да не допусне едно безконтролно публикуване? Иначе съм съгласен. Честно, не искам аз да решавам какво да се публикува. Затова вместо да ги публикувам сам, го правя чрез журналисти. Така няма да мога да повлияя... Ще отпадне моята твърда позиция по някои въпроси и общественият интерес ще бъде представен най-отговорно. Всъщност, имайки предвид географското ви положение, искам да спомена, че британският Център за правителствени връзки вероятно има най-агресивната... Чувал съм. ...програма за прихващане на мрежи в целия свят. Нарича се "Темпора" и е първата в света с "цялостно отчитане", както го наричат записва и съдържание към метаданните. Ето моето предложение за графика, ако сте съгласни. Всъщност свършихте ли? Да. Искам да завършим първите статии. Някои документи пък не се отнасят до първите истории и бих искал да ги прегледаме. Никъде няма да ходя! Ако искаш, провери си графика. Да, момент да го направя. Лора, добре ли е за теб? Чудесно. Сряда Ало? Да? Храната бе чудесна, много ви благодаря. Не, остана ми малко и ще я довърша по-късно. Засега ме оставете. Чудесно, много ви благодаря. Дочуване. Бързо да оправим това. Споменах на Лора, че тези VoIP телефони имат малки компютри, чрез които могат да ви подслушват, дори ако слушалката е затворена. Трябва само телефонът да е включен. Не се сетих по-рано. Добре. Има толкова начини да се прави... Всичко казано тук рано или късно ще се озове в базата данни. Трябва да го имаме предвид. Несъмнено. Носиш ли изолирания лаптоп? Извади го. Знаете ли по кое време ще се появите в пресата с първите истории? Предполагам около 7-8 ч. лондонско време. Да видим. Ето я другата. Професионален съвет да не оставяме за дълго една и съща SD карта в лаптопите си. Знаеше ли, че все още е в лаптопа ти? Да, това е... Да знаеш занапред. Ще получиш нова карта, която изглежда по същия начин, затова ако искаш, си я надпиши. Ще ми подадеш ли магическата пелерина? За да предотвратиш... Да, визуален достъп. Едва ли нещо би ни шокирало на този етап. Юън каза по-рано "Никога повече няма да оставя устройство в стаята си." Отговорих му, че го тресе параноята, както е и с всички ни. Каза "Никога няма да оставя в стаята си каквото и да е устройство само." Чантата ми става все по-тежка. Лошо ни влияеш, Ед. Добре, въведи си администраторската парола, защото не я знам. Мога да ти дам това. Но явно паролата ти е от четири символа. Обикновено е по-дълга, но нали ще правим това само веднъж? Беше по-дълга, но след като разбрах, че ще го правим само веднъж, я съкратих. Проблем ли е? Всъщност да, както казах на Лора. Проблемът е, че при наличието на хардуерен MAC-адрес и други такива, ако разпознаят компютъра ти, ще могат... Май ще ни разкажеш още по-тревожна история... Така ще те набележат. Десет букви е, просто пиша бързо. Десет букви е добре, ако трябва грубо да обходят цялата клавиатура. Ясно. Но все пак на АНС ще й отнеме около два дни. Пожарната аларма. Добре. Да се надяваме, че само я изпробват. Да се обадим ли на рецепцията? Едва ли е проблем, но е интересно... Случвало ли се е преди? Може да са се ядосали, че не могат да ни подслушват през телефона. Включвала ли се е алармата преди? Не, за пръв път е. Нека проверя, в случай, че алармата... Необичайно е. Може би не трябва да я пренебрегваме. Не знам. Не е постоянна. Да излезем, ако продължи. Излизаме и срещаме агентите. Точно! Да я оставим засега. Ще довърша тук. Добре. Не че ще отговорят, сигурно имат хиляда обаждания. Здравейте! Чухме силен звън на десетия етаж. Ще ни кажете ли какво става? Добре. Чудесно. Благодаря ви. Дочуване. Профилактика на пожарната аларма. Точно това искахме да чуем. Добре, че ни известиха предварително. Искам да ви разкажа набързо, защото когато видя документите, Лора не можеше да се спре да ги чете. Ще се опитаме да се въздържаме, но не обещаваме, че ще успеем. Просто искам да нахвърлям какво представляват и как са подредени. В началото има някои интересни документи, докато вторият архив се фокусира върху ОСИ, а не върху "Призма". ОСИ са Операциите със специален източник - пасивно събиране на данни от мрежи по целия свят. Има американски и международни. Правят го по най-различни начини, но един от основните е с помощта на корпорации - местни и мултинационални. Могат да ги принудят, или да им платят, за да получат достъп. Понякога им помагат правителства. Казват им Ние ще ви помогнем да изградите системата, ако ни давате данните от нея. Има... Тук има повече, отколкото един човек или цял екип може да понесе. Като цяло "ЕксКийскор" - има цяла папка с информация как точно работи - е системата, която анализаторите използват да пресяват получаваните електронни данни - търсят по определени параметри, в реално време и други такива. "ЕксКийскор" е програмата за служителите. Ще ви покажа един слайд, който се стори важен на Лора. Говорих как тези програми стават все по-усъвършенствани. Това е добро. За 2011-а година са могли да следят един милиард телефонни или интернет сесии едновременно на едно устройство, събирайки данни със скорост около 125 гигабайта в секунда - един терабит. Само на едно устройство? Точно така. Колко компютъра е имало тогава? Бяха двадесет десет в съоръжения на Министерството на отбраната, само че те вече са остарели. Оттогава се разраснахме бързо. Но все пак означава Това трябва да излезе наяве. Дори не можем да си представим възможностите на програмите. Не е фантастика, случва се сега. И аз това казвам, мащабите са... Това е сравнително неразбираем технически документ, но дори така е смразяващ. Би трябвало да имаме дебати за това, дали искаме правителствата... Тези неща са удивителни. Невероятно е. Дори да си виждал части от проекта и техническите му изражения, все пак те разтърсва из основи. Шест часа по-късно Глен Грийнуолд публикува първата история. Това са извънредните новини на Си Ен Ен. Ново взривоопасно разследване подновява страховете, че с цел своята сигурност Америка нарушава личното ни пространство. Според него, съдебна заповед дава на Агенцията за национална сигурност свободен достъп до данните на милиони клиенти на "Верайзън". По-рано имах възможност да проведа първото интервю с репортера, разкрил тази информация - Глен Грийнуолд от "Гардиан". Поздравления за репортажа. Обясни на зрителите защо е толкова важен. Важно е, защото хората разбраха, че законът, който го позволява - Патриотичният акт, приет след 11 септември, упълномощава правителството да събира информация за хора с по-ниска степен на подозрителност от обичайната. Предполагахме, че с този закон, ако правителството те заподозре в престъпление или тероризъм, може да събере много информация за теб. Поразителното за тази съдебна заповед е, че е насочена не само към заподозрени в извършване на престъпление или участие в терористични организации. Чрез нея се следят телефонните записи на всеки един клиент на "Верайзън", всеки един техен международен или локален разговор. Това е широкомащабна правителствена програма за събиране на информация за всички американци, не само за заподозрените в някакво злодеяние. Четвъртък Много е тежко да чуеш, че човекът, когото обичаш и с когото си бил десет години, може и да не се върне. Какво са я питали? Кога ме е виждала за последно, къде съм, с какво се занимавам, какво знае за болестта ми - такива неща. Мисля, че са наясно. Защото... Ясно е, че не съм болен. Ехо? Здрасти! Само да прекъсна интернет връзката. Има ли новини? Да, вече имаше посещение. Може би преди няколко часа. Какви хора са били? Жена от "Човешки ресурси", но може би от АНС, а не от "Буз Алън", защото е била съпроводена от полицейски служител. Планирали са да нахлуят в къщата ми, което редовната полиция не прави. Тя там ли живее? Да. Казах й да им сътрудничи. Само да си намеря телефона. Не се тревожи за нея. Ще извадя нещата, които искам да използвам... Добре. Не е изненадващо развитие. Да, точно така го планирах, но когато разговаряш с близките си е по-различно. Може да са забелязали, че те няма. Или пък няма такава вероятност. Може, но те са... Само да махна това. Съжалявам, мислех за други неща тази сутрин, не за външния си вид. Как реагира тя? Спокойно? Сравнително спокойно... Знае ли защо и какво правиш? Няма никаква представа. И това е... Неприятно ми е, но за мен това е единственият начин да не я замесвам. Като "Трябва да отида някъде, но не мога да ти кажа защо"? Изчезнах, когато тя бе в отпуск. Оставих й бележка с "Трябва да замина по работа", което се е случвало и преди. Да те питам нещо набързо. Ще преровят ли нещата ти? Ще разберат ли какво си отмъкнал? По някакъв повърхностен начин, но... Не с голяма точност? Да. Най-много по някое време да си докарат инфаркт, когато разберат, че съм имал достъп до всичко. Но няма да разберат с подробности какво съм направил. Сигурно ще се почувстват малко по-добре - доколкото е възможно след всичко, когато видят, че историите следват определена линия, а не са, да речем, списък на всички служители по целия свят. Аз мисля, че параноята ще ги завладее и ще предполагат всякакви лоши последствия, което, според мен, ще направи реакциите им не толкова рационални. Но в същото време смятам, че за момента са ограничени. Съгласен съм. Имах време да подготвя поне едно минимално ниво на защита, без значение кой ще бъде замесен - журналисти или хора без нужните знания за тези неща. Имаме време, преди нещата да станат грозни. В началото ще привикат адвокатите си и ще ги питат "Случаят е извънреден. Как можем да го обърнем в наша полза?" Постоянно го правят - с дроновете, с подслушванията... И ще измислят "Според еди-кой си закон от 1840 г. сме упълномощени..." Но това изисква време и съгласуваност. Мисля, че колкото повече внимание привличаме, толкова по-защитени ще бъдем. Помисли ли за това, кога ще се появиш публично? Готов съм, стига да... го съгласуваме така, че да не пречи на другата информация. Не искам да се появявам, докато не бъда принуден, за да не отвлека вниманието от историите. Петък Десетки милиони са следени, без да са заподозрени в нищо. Публикувах втората история във "Вашингтон поуст" заедно с журналиста Бартън Гелман. Скоро и "Гардиан" писа за същата програма. Това са извънредните новини на Си Ен Ен. Появи се още една експлозивна статия, този път във "Вашингтон поуст". Тя разказва за друга мащабна програма за следене на американските власти. Според "Вашингтон поуст" и лондонския "Гардиан" АНС и ФБР имат достъп до централните сървъри на девет водещи интернет компании, включително "Майкрософт", "Яху", "Гугъл", "Фейсбук", "Ей Оу Ел", "Скайп", "Ютюб" и "Епъл", откъдето извличат разговори, клипове, снимки, имейли, документи и други данни, чрез които анализатори проследяват движението и контактите на хора. Ще обсъдим последните разкрития с Бил Бини, бивш служител на АНС, напуснал през 2001 г. заради неодобрение към случващото се, което ни разкрива оттогава насам. Какво мислиш за тази история? Прилича на продължение на случващото се преди. Значи не си изненадан. Имате ли идея от кого изтича информацията? Не знам, но със сигурност правителството ще започне разследване не срещу този, който е одобрил програмите, а срещу информатора. Не съм изненадан, че компаниите отричат. Не предполагам... Вярвате ли им? На някакво техническо ниво може би не сътрудничат активно, или не дават пряк достъп до сървърите, но съм говорил с хора, които, използвайки интернет портали и определени команди, са прониквали в същите сървъри. Всичко това е реалност. Това е най-голямото посегателство върху американските граждански свободи. "Ню Йорк Таймс" каза днес, че доверието в правителството е рухнало. Да, разкритикува президента Обама, но аз съм свикнал с това. Критикуваше и Буш за неговите мерки за защита на страната. Аз не искам отново да бъдем ударени. Както видяхме в Бостън, хората с готовност жертват гражданските си свободи. Да поразсъждаваме малко. Как да вярваш в свободата, когато имаш тайни съдилища, тайни операции като "Призма", тайни разследвания, проникващи във всяко кътче от нашия живот, без никой от американското общество да знае за това? От 2008 г. се изисква съдебна заповед за подслушване само на разговори между американци на американска почва. Вече не се изисква съдебна заповед за чуждестранните граждани, както и за американци в САЩ, разговарящи с хора, за които се предполага, че са чужденци. Фактът, че не е ясно кой наднича над рамото на АНС, означава, че могат да правят каквото си поискат. А това, че се прави тайно и със заплахи срещу оповестяващите го, означава, че каквото и да правят, ние няма да разберем, докато няма истинско разследване и истинска прозрачност в дейността на правителството. Поздравления отново, Глен, за тези скандални разкрития. Току-що се чух с Линдзи. Жива е, което е чудесно, и на свобода. Обаче месечният ми наем не стига до собствениците. Казали са, че ако не платим до пет дни, ще ни изгонят, което е странно, защото съм направил така, че наемът да се плаща автоматично. Другото е, че пред къщата ми са спрели някакви багери. Какво ли правят там? Много е необичайно и трудно... да се опише с думи, но да не знаеш какво ще се случи утре, следващия час или седмица, е страшничко, но и освобождаващо. Планирането е по-лесно, защото променливите са по-малко. Действаш, и после пак. Телефонните разговори са били записвани дигитално - не съдържанието им, а крайните точки, а правителството е прониквало в сървърите на интернет компаниите. Как правителството ще обясни, че наистина става въпрос за националната сигурност, а не за гигантска злоупотреба с личното ни пространство? Трудно е, Мат. Както и Питър изтъкна, имахме едно необичайно късно съобщение и декласифициране от директора на националното разузнаване. Объркани са. Правителството е подкрепяно от лидери на двете партии, членуващи в комисиите по разузнаването. Центърът за правителствени връзки има своя вътрешна Уикипедия, на строго секретно ниво, която служителите в разузнаването могат да използват. Аз ти я давам, а ти решаваш как да използваш информацията. Ще има различни документи, снимки, Пауър Пойнт презентации. Може ли да седна? Да. Извинявай, че те карам да повтаряш, но тези документи показват... Ще има още от тях, това е само една част. Има информация за "Темпора" и въпросната Уикипедия. Както и за един инструмент, наречен "UDAQ". Това е търсачка за цялата им база от данни. Има проекти, страници с обяснения за определен инструмент... Благодаря. А каква е следващата стъпка? Кога ще излезеш публично? Мисля, че ще е скоро. Нещата ескалираха бързо. Веднага, щом започнат да обръщат всичко към мен - което може да стане всеки момент, ще се появя, само за да кажа Ей, тук не става въпрос за някой, който се спотайва в сенките, а за неща, които засягат всички ни. Не ме е страх. Няма да ме принудят да мълча като останалите. Ако друг не иска, аз ще го направя. И се надявам, че след като изчезна, някой друг ще направи същото, да се получи ефектът на хидрата - отсичаш едната глава, но на нейно място идват седем нови. По-нервен ли си? Не. Мисля, че... Начинът, по който гледам на стреса, особено след като знаех какво предстои, тъй като сам го избрах... Вече съм свикнал с идеята и не ме притеснява. Е, ако някой разбие вратата, ще се притесня, но дотогава... Май единствената разлика е, че ям по-малко. Да поговорим за публичната ти поява. Добре. Едно нещо силно ме притеснява. Какво е то? Ако излезем публично и... Знам, че смяташ, че със сигурност ще те разкрият и то скоро. В днешния "Ню Йорк Таймс" Чарли Савидж, който е като Шерлок Холмс в политическите репортажи, спекулира, че поредицата от изтичания сочи към определен човек. Ти си казал, че бил от твоите читатели, друг е казал още нещо... Няма проблеми, но искам да го направим като... Да въведем идеята, че става въпрос за човек, който си е поставил за цел да информира света за случващото се. Държа го напълно анонимно, но искам малко по малко да започна да те представям в тази светлина. Но ето го и проблема. Ако излезем и кажем "Ето кой е и какво е направил", ще помогнем на правителството. На практика ще им дадем самопризнание и ще им помогнем да те разкрият. Сигурно си прав, че и без това бързо ще разберат, но има ли вероятност да не успеят? Да им дадем информация, която... Или пък... Може да знаят, но да не искат да го оповестят. Или да не знаят и ние да им кажем. Възможно ли е да им трябват например два-три месеца, а в този случай ние да свършим тяхната работа? Или за теб е без значение, просто искаш... Не се появяваш, защото смяташ, че те неизбежно ще те разкрият и искаш да ги изпревариш, а просто защото искаш да го направиш. Не искам да се спотайвам - не смятам, че трябва да го правя, въпреки че така изглежда. Но ще бъде силно послание да изляза и да кажа, че не ме е страх и че другите също не трябва да ги е страх. Доскоро бях като тях. Всички рискуваме нещо. Става въпрос за нашата страна. Властовият баланс между граждани и правителство се превръща в баланс между управляващи и управлявани, вместо в такъв между избраници и избиратели. Това исках да чуя, че не става въпрос за... Но също така не вярвам, че няма да бъда разкрит. Въпрос на време е. Не мисля, че ще им отнеме много. Не съм се опитвал да скрия отпечатъците си, защото от самото начало възнамерявах да се появя публично. Тогава ще публикувам текст в защита на информаторите и конкретно в твоя защита, без да издавам нещо. И ще тегля една на всички, които говорят за разследване. Искам... смелостта и презрението към тактиките със заплахи да извират от всеки наш материал. Брилянтно. Тези принципи имат пълната ми подкрепа, защото преобръщат модела, наложен от правителството, в който хората, които се опитват да кажат истината, се спотайват в мрака и публикуват анонимно. Майната му, нека да... Добре, това е планът. Явно всички сме на мнение, че трябва да го направим така. Ти усещаш силата на своя избор. Аз искам тя да бъде почувствана от всички. Това е едно решително изправяне срещу тях. Казваш им Няма да се крия дори за секунда, излизам пред вас. Няма какво да разследвате, ето ме. Мисля, че това е много силно. Тогава възниква въпросът, как да го направим по най-добрия начин, което е моя задача. Днес сутринта ще публикуваме - дано "Гардиан" не се отметнат, за да поддържаме инерцията преди вечерното разкритие. Тъй като то ще бъде по-голямо - а и въобще след двете публикации, реакцията ще бъде "Какъв е тоя теч, мамка му, и откъде идва?!" Гарантирам ти. Искам да съм сигурна... Мръдни малко. Още? Просто искам... Добре. Добре, записваме. Да започнем с малко основна информация за теб името ти, какъв пост заемаш в разузнаването и от колко време работиш в тази област. За да съм сигурен, искате да кажа нещо като "Аз съм инфраструктурен анализатор в "Буз Алън Хамилтън", без подробности за миналото ми. Да. Общо. Добре. Казвам се Ед Сноудън, на 29 години, работя за "Буз Алън Хамилтън" като инфраструктурен анализатор за офиса на АНС в Хавай. Какви постове си заемал преди това в разузнаването? Бил съм системен инженер, системен администратор, старши съветник към Централното разузнавателно управление, консултант и ръководен служител телекомуникационни и информационни системи. До каква информация си имал достъп? Строго секретна. Хората от системната администрация, или инфраструктурните анализатори, обикновено имат по-голям достъп от служителите на АНС. Обикновените служители на АНС имат различни нива на достъп СС, РР, ТК и Гама. Те отговарят на "строго секретно", "радиоелектронно разузнаване", "талантлива ключалка" и "Гама". Нивата имат определен достъп до информация. Системният администратор получава специален "привилегирован достъп", с който има достъп до информация от всички нива, независимо дали постът му го изисква. Понеделник Да припомним водещата новина бившият технически служител в ЦРУ Едуард Сноудън каза, че той стои зад изтичането на информацията, че американските власти следят интернет и телефонните данни. Правосъдното министерство потвърди за започнало криминално разследване. По-дълга или по-къса? Спрямо вида ми от записа. По-трудно ли ще ме разпознаят? Все пак ще остане набола. Нямам ножче за по-дълбоко бръснене. Ще говорите ли днес с други медии? Да. Ще дойдете ли в... Интересува ни къде е Сноудън и какви са плановете му. Няма да ви отговоря. Ако нямате други въпроси, няма да има смисъл. А какви са вашите планове? Ще останете ли още в Хонконг? За кратко. Надявате ли се да пишете още по тази тема, или спирате с нея? Ще продължа. Има ли натиск върху вас от страна на американските власти? Не. Имате ли представа за позицията на хонконгските власти по случая? Питаха ли ви за местоположението на Сноудън, или дали това е... Не съм контактувал с никакви власти. Накъде смятате, че ще продължи историята за вас, за Сноудън, за американските медии и за американското правителство? Аз ще продължа да отразявам дейностите на правителството и това, което смятам за важно за моите читатели. Колкото до него, едва ли някой знае. Може да пуснат след мен свои хора, или такива на партньорите си. Те работят с много държави. Може да платят на триадите, или на които и да е от техните агенти... Имаме си база на ЦРУ оттатък улицата, в американското консулство в Хонконг. Аз съм Даниела Риторто. Водещата ни новина изправен пред криминално обвинение, информаторът, разкрил подробности за американското следене на телефонни и интернет данни, се появи публично. Според силите за сигурност в Афганистан, талибански бунтовници са атакували летището в Кабул. Време е за преглед на печата и водещите заглавия по света. Водещата новина на "Гардиан" е разкриването самоличността на бившия служител на ЦРУ, който, според вестника, е източникът на информацията за мащаба на американското следене на интернет. Едуард Сноудън... Страхотна история. Кира, Юън, какво мислите? Фантастична история, като от роман на Джон льо Каре. Взел е материалите и е отишъл на място, където американското правителство ще го открие трудно, а именно Хонконг. Защото, на територията на Китай - единствената страна с хибридна политическа система - той потенциално има някаква защита. Съвършено планиране, като от шпионски роман. Какво да кажем за детайлите? Това може да влоши нещата, но... Поне показва само долната половина от лицето ми. Сноудън казва, че е бил все по-разтревожен от нарастващото влияние на АНС, което го е накарало да разкрие документи, показващи, че агенцията не просто следи милиони телефонни обаждания, но и има директен достъп до някои от най-големите интернет компании... Как се чувстваш? Каквото се случи случи. Говорихме за това. Знаех какви са рисковете. Ако ме арестуват, така да е. Успяхме да публикуваме нужната информация. Ти и Глен продължавате да отразявате, без значение какво ще стане с мен. казва, че американската... Да? Съжалявам, кой пита? Боя се, че сте объркали стаята. Благодаря. Бяха от "Уолстрийт Джърнъл". Да? Съжалявам, повторете? Благодаря, никакви обаждания. Мисля, че са сгрешили номера. Благодаря, без обаждания. Извинете, един момент. Само ако от рецепцията позвънят двама мъже, иначе без външни обаждания. Всъщност направо ги пуснете. Чакайте. Госпожо? Мамка му! Да? Момент. Адвокат ли е? Не, попитайте хората, които са при вас, дали са адвокати. Не. Кажете й, че е сгрешила номера и тук няма г-н Сноудън. Местим се в моята стая, за да избегнем медиите. Здравей, Робърт. Можеш ли да говориш? Успях да вляза в стаята. Вече съм с клиента. Може ли да поговорим за плана? Стартирана ли е процедурата? Да, но... Значи още не е стартирана. Джонатан Мен, адвокат по права на човека Имаш ли нещо против да те пусна на високоговорител? Извинявай. Гласът на Робърт Тибо, адвокат по права на човека Аз съм клиентът. Здравей, Едуард. Как си? Доста добре. Срещнах се с шефа на Върховния комисариат на ООН за бежанците и от агенцията са наясно, че търсиш закрилата им. Искат да дойдеш с нас в ООН. Добре. Сега имат обедна почивка, но ще ни пуснат. Никой друг няма да влезе. От сградата има няколко изхода, така че има добра възможност, ако някоя медия разбере, че си тук, да излезеш от друго място. А може ли да си донеса багаж? За да мога да тръгна по всяко време, във всяка посока и ако трябва да не се връщам. Излез оттам. Няма нужда да се връщаш. Вземи каквото искаш и просто тръгни с г-н Мен. Той знае откъде ще ви взема. После ще ви заведа в агенцията. Чудесно. Благодаря ви, че ми помагате. Притеснява го следващата стъпка - къде ще остане. Трябва да е някъде, където полицията няма да го открие. Не се тревожете за това. Просто елате в ООН. Разбирам. Ще ти се обадя, преди да тръгнем. Благодаря ти. Чао. Така... Нямаме кола. Добре. Мисля да помолим портиера да ни уреди кола, или просто да слезем и да си хванем такси. Но е малко... С тукашния трафик е трудно да си хванеш такси. Да... В Хонконг има ли такъв прецедент, на екстрадиране по политически причини? Не знам за такъв. Ако поискаме убежище от властите, законът ще ги задължи да ти дадат закрила в Хонконг, защото в началото няма да знаят къде да те екстрадират. Шумът около новината от миналата седмица не се нрави на президента. Изтеклата информация за секретни програми, които са важни в борбата ни срещу терористи, искащи да навредят на американците, е проблем. Но дебатът е основателен и трябва да бъде проведен. Архив на Сноудън за АНС Сноудън поиска бежански статут от ООН и се скри. Аз останах в Хонконг, надявайки се да продължа да снимам, но разбрах, че ме следят. Шест дни по-късно се върнах в Берлин. БЕРЛИН, ГЕРМАНИЯ Здравей. Там ли си? Да! Добре ли си? Да. Едва ли скоро ще се видим. Много внимание е насочено към вас. След като "Вашингтон поуст" публикува прякора ми, АНС може да унищожи акаунтите ми и да блокира интернет връзките ми. Трябва да се "проверим" отново. Добре. Ако ти уредя камера, ще можеш ли да снимаш? Не сега. Домакините ми са много уязвими. Тук не мога да говоря високо. Така ли? Не искам да нахлуят през нечия врата. РИО ДЕ ЖАНЕЙРО "САЩ са шпионирали милиони бразилски имейли и телефонни обаждания" Искам да ти покажа новия документ. Ще ти стане много по-ясно. Картата показва кабелите, през които събират данни за "Призма". Това ти показва количеството. Колкото е по-дебела линията, толкова повече данни се събират. Вижда се, че вървят дебели линии от Южна Бразилия на север по бразилското крайбрежие. Така че чрез "Призма" събират много данни, което е много важно, защото програмата включва Фейсбук, Скайп, Ютюб, Яху, Хотмейл. Показва, че много е взето от Бразилия. Не знаем доколко бразилското правителство е запознато, или дали си сътрудничат с бразилски компании, но смятам, че ще разберем. Един ден ще знаем всичко, или почти всичко. Глен Смяташ ли да заминеш за Щатите? Не сега. Глен А после? Не знам. Ами ти? Глен Не знам. Ако се върнем, има голяма вероятност да ни сервират призовка. Глен И това ще е най-добрият вариант. Ще видим. Офис на вестник "Гардиан", Лондон Добре, тогава кои искаме? Без тези оперативни неща. Да редактираме това. Върни нагоре. Ами цитатът на Алекзандър? "Защо да не събираме всички сигнали по всяко време? Звучи като лятно домашно за Менуит." Кийт Алекзандър, директор на АНС, при посещението си в Англия. Да. Нали е засекретен документ? Да се спрем само на три слайда. Трябва да сме много внимателни при повече от три слайда. Да контролираш интернет Това е. Опасно е за "Гардиан", не мислиш ли? Правят се грешки, дори ако държиш всичко под контрол... Ще разбият входната врата, ако... разкрием повече подробности. Премиерът е силно разтревожен. Все чуваме "Идва от най-високо ниво." Как са нещата там? В "Гардиан" съм. Днес публикуват за "Темпора". Много са нервни. Тревожат се да не получат съдебно нареждане. АНС обожава тази програма. Защо? Защото в САЩ не ни разрешават, но в Англия можем да си ровичкаме по цял ден. Страх ги е да напишат кои компании сътрудничат. Знаят ли кои са компаниите? Така смятам. Станция за прихващане на съобщения за "Темпора" - Център за правителствени връзки Бъд, Англия На 21 юни американското правителство повдига три обвинения срещу Сноудън, включително за шпионаж, и поисква Хонконг да го екстрадира. След два дни Уикилийкс организира неговото заминаване. Самолетът, на който се предполага, че се намира Сноудън, ще кацне в Москва до няколко минути. Посолство на Еквадор, Лондон Джулиан Асанж, основател на Уикилийкс Както сигурно сте чули, един агент на ЦРУ, разкрил много информация, е заклещен на летището в Москва. Изкарахме го от Хонконг, но когато кацна в Москва, американското правителство анулира паспорта му. Формално все още не е на руска територия. Намира се в транзитната зона на летището, съпровождан от наш човек. Опитваме се да му уредим частен самолет, който да го отведе от Москва до Еквадор, Венецуела или Исландия, където ще бъде в безопасност. ГРАД БРАЗИЛИЯ Сенатско изслушване по повод шпионирането на АНС Започнете, когато сметнете за необходимо. Благодаря и здравейте. Преди всичко, американците оправдават всички свои действия след 11 септември с борбата срещу тероризма. Всичко е в името на националната сигурност и защитата на населението. Всъщност е точно обратното. Много от документите нямат нищо общо с тероризма и националната сигурност, а се отнасят до междудържавна конкуренция и компании и техни индустриални, финансови и икономически въпроси. Второ, имаме "ЕксКийскор". Когато започнахме да публикуваме статиите, правителството на САЩ се защити, че не разглежда съдържанието, а само метаданните в комуникациите. Тоест имената на говорещите, кой на кого се обажда и продължителността на разговорите. Но ако аз знам всички хора, с които комуникирате и всички, с които те комуникират, къде се намирате при комуникацията и продължителността на разговорите, ще науча много за вас, вашите действия и вашия живот. Това е сериозно нахлуване в личното ни пространство. Всъщност защитата им е лъжа. Правителството на САЩ може не само да извлече метаданните, но и съдържанието на вашите имейли, телефонни разговори, думите, които пишете в търсачката на Гугъл, уебсайтовете, които посещавате, документите, които изпращате на колеги. Системата може да проследи почти всичко, което човек прави в интернет. Ако сте журналист, който разследва американското правителство, ако работите за компания с американски конкуренти, или сте активист срещу някаква правителствена дейност - каквото и да е, могат лесно да прихванат съобщенията ви. Ако сте американец и живеете в САЩ, им трябва разрешение от съда, което винаги получават. Ако не сте американец обаче, не им трябва никакво разрешение. Последствията от заличаването на личното пространство са непредвидими, но трябва да сме наясно, че ще са огромни. Възможностите на населението да организира демонстрации или каквото и да е, отслабват драстично с липсата на лично пространство. БЕРЛИН Ще ми дадете ли телефоните си? Всичко е тук. Сложи ги в хладилника. Международна група от адвокати, представляващи безвъзмездно Сноудън, се събира, за да обсъди правния му статут. Както знаете, през юни бяха повдигнати три обвинения на Сноудън на база Закона за шпионажа от Първата световна война. Той представлява изключително строга забрана срещу споделянето или разпространението на т.нар. информация, засягаща националната сигурност. Използван е за преследване на хора, обвинени, че работят за чужда страна - шпиони, не информатори. Това прави казусът необичаен не само за вас, но и за мен. Законът за шпионажа не прави разлика между публикуване в пресата в полза на обществеността и продаване на тайни на външни врагове с цел лична облага. Не може да се изгради защита върху това, че информацията въобще не би трябвало да е засекретена, или върху това, че разкритията са в интерес на обществото. Дори съдът да реши, че програмите са незаконни и неконституционни, защитата не може да бъде изградена върху това. Правителството не трябва да обяснява засекретяването на информацията, или да демонстрира вредите от разкриването й. Когато казваме, че процесът ще бъде нечестен, нямаме предвид типична ситуация за адвокатите по човешки права. Казваме, че самият закон... елиминира всяка бъдеща защита на Сноудън и ще го третира като шпионин. А и тези три обвинения могат да станат сто, двеста или триста - по едно обвинение на документ, публикуван от журналист. Мисля, че всички сме наясно - въпреки че сме на адвокатска среща, че развоят на събитията ще включва 95% политика и 5% право. Имам информация, която едва ли ще те изненада. Добре, тук съм. ФБР има разрешение да работи с ЦРУ и други държави, за да разбере плановете ми и местоположението на хората, които държат връзка с мен. Откъде е информацията? От надежден източник. Упълномощени са да използват "всички уместни средства" - включително правителствен натиск, "където е необходимо", върху медии, с цел да отказват публикации. Г-н Сноудън е обвинен в сериозни престъпления и трябва да бъде върнат в САЩ за справедлив съдебен процес, с всички полагащи му се права като американски гражданин, изправен пред съдебната ни система, съгласно Конституцията. Офис на вестник "Гардиан" На 20 юли 2013 г. британското правителство принуждава "Гардиан" да унищожи документите за Центъра за правителствени връзки, дадени на Юън Макаскил в Хонконг. След 40 дни в транзитната зона на московското летище "Шереметиево", Сноудън получава политическо убежище в Русия за една година. Център на АНС за следене в Англия, "Менуит Хил" Не смятам, че г-н Сноудън е патриот. Поисках цялостно преразглеждане на програмите за следене преди неговите публикации. Предпочитам както, смятам, и американският народ, едно легитимно, системно преразглеждане на тези закони. Един смислен дебат, базиран на факти, който да ни донесе положителни резултати. Връщайки се от нашата среща в Берлин, партньорът на Глен Грийнуолд, Дейвид Миранда, е задържан за 9 часа на летище "Хийтроу" в Лондон, съгласно Закона за борба с тероризма. Белият дом е предварително уведомен. Господи! Дейвид! Здравей! Как си? Добре съм. Наистина ли? Да тръгваме. Искам само да се прибера. Добре, просто върви. Как си? Чудесно. Не можах да спя. "Бразилия иска обяснение от британското правителство" БРЮКСЕЛ, БЕЛГИЯ През септември 2013 г. Европейският парламент започва разследване относно следенето на европейски граждани и компании от страна на АНС. Според последни данни АНС е имала достъп до криптиращи ключове и е плащала на компании за достъп до криптиращи протоколи. Ще обсъдим начините да се защитим срещу правителствено шпиониране. Г-н Джейкъб Апълбаум е експерт по криптография и журналист. Ладар Левинсън е създател на услугата за кодирани имейли "Лавабит", използвана от Едуард Сноудън. Имате думата. Благодаря. "Лавабит" е имейл услуга, която, надявам се, един ден няма да има нужда от реклама със Сноудън. Услугата е проектирана така, че да ми попречи принудително да проникна в нечие лично пространство. "Лавабит" е проектирана така, че да изключва участието на доставчика на услугата. Като нямам лог-файлове на сървъра и нямам достъп до имейлите не премахвам възможността за следене, просто премахвам своето участие. Така следенето трябва да се извършва в една от крайните точки на съобщенията. Но наскоро бях посетен от ФБР. Казаха ми, че след като не мога да предоставя информация за конкретен потребител, ще ме принудят да предам SSL-ключовете, за да събират тайно съобщенията в моята мрежа. Разбира се, най-малкото не бях съгласен с това. По-тревожен бе фактът, че не можех дори да кажа на никого. Реших, че след като не мога да спечеля тази битка, след като не мога да кажа на хората какво става, единственият ми морален ход е да закрия услугата. Помислете. Вярвам във върховенството на закона и в нуждата от разследвания. Но си има причина тези разследвания да са трудни. Трябва да е трудно да нарушиш нечие лично пространство. Защото нарушаването му е обезпокоително и разрушително. Ако нямаме право на уединение, как да имаме открит и свободен дебат? Каква полза от свобода на словото, ако тя не е защитена - ако не можем да имаме личен разговор с някого, с когото не сме съгласни? Помислете за смразяващия ефект от това върху страни, в които не се гарантира личното пространство. Забелязах интересен момент от дебата - това, което преди наричахме свобода, днес наричаме лично пространство. И по същия начин казваме, че сме го изгубили. Аз наистина се притеснявам за своето поколение. Особено като казваме, че нищо не ни изненадва. Мисля, че изгубим ли личното си пространство, губим и свободата си. Защото няма да изразяваме свободно мислите си. Съществува митът за пасивната машина за следене. Но какво е следенето, ако не контрол? Представата, че АНС е пасивна, е глупост. Тя активно атакува европейски и американски граждани, и всеки друг, ако това ще им донесе полза. Офис на списание "Дер Шпигел", Берлин Абонат канцлер Меркел И после е ключовият параграф, в който се казва, че Специализираната служба за данни SCS е подслушвала мобилния телефон на канцлера Меркел. Имаме номера. Разкри се историята с Меркел. Чакаме отговора на правителството. Опита ли се да звъннеш на номера? Още не, не искам да се издам. Имам въпрос правдоподобно ли е, че е изписано истинското й име, а не прякор? Да. Кодовите имена се използват за служители, не за цели. Център на АНС за следене в Германия, "Дагер комплекс" Германски парламент, Берлин През март 2014 г. Германия започва разследване на шпионирането. Уилям Бини е поканен да свидетелства като експерт. Какво ще кажете на германския народ? Ще разберете от показанията. Какво ще споделите? Всичко, което знам. Какво ще обсъждате? Каквото ме попитат. Мисля, че натам. Добре. Благодаря. Здравейте, Бини. Здравей, как си? Радвам се да те видя отново. Удоволствие е да съм тук. Мисля, че е важно да свидетелствам за случващото се зад кулисите в областта на разузнаването, и не само в АНС. Всички програми, които Едуард Сноудън разкри, са по същество инструменти за събиране на информация. Всяка диктатура в историята го е правила. Първата й задача е да събере информация за своето население. Точно това правят тези програми. За мен това е най-голямата заплаха за демокрациите по света. Показанията на Бини са прекъснати от избухването на новината, че ЦРУ има двоен агент, шпиониращ германското разследване. "Глен, това трябва да остане на изолиран от интернет компютър. Има нови документи. Трябва да измислим кодови имена, за да работим по тях. Трябва много да внимаваме, за да не се окаже уловка. Лора" Какво мислите, че правят с репортерите като нас, които работят с документите на Сноудън? Какъв ще е подходът им към нас? Вие сте в най-сериозния списък. Тоест от всяко електронно устройство, което могат да ви прикрепят, ще точат данни за вас. Джереми Скейхил, разследващ журналист И ще се опитват да предугаждат действията ни? Това е едната част. Другата е да разберат кои са източниците ви. Значи ако имам таен източник на информация, който работи за американското правителство и се тревожи да не наруши Конституцията, и той влезе във връзка с мен... Да? Ще го нарочат и ще следят всичко, което прави. Ако започне да ви дава данни, ще го отстранят. Трябва да действате като информатора "Дълбоко гърло" при Никсън - физически срещи в подземни паркинги. МОСКВА, РУСИЯ През юли 2014 г. дългогодишната приятелка на Едуард Сноудън, Линдзи Милс, се мести в Москва, за да бъде с него. "Да отделим метаданните за последен път, за да нямаме записано името ти в последната комуникационна верига." Април 2013 г. "Разбира се, не целим да изключим намесата ти, но тъй като ще използват всички начини да надникнат тук, мисля, че е по-добре да направим разкритието по наши правила. Отново ти благодаря за всичко, което направи. Извинявай за забавянията, но всичко е ново и нямаме откъде да черпим опит. Ако всичко свърши добре, може би използваните от нас методи ще насърчат и други. Гражданин." Информацията, която искам да ти дам, е относно новия... източник, който ние... Добре. Това е... човекът, който свърши най-много работа. Ето какво се случва сега. И... Всъщност това е доста опасно... ...за източниците. Знаят ли как да се пазят? Всичко е направено... ...чрез това. Добре. И всички говорят... ...така. Добре. Един от големите въпроси е, могат ли да се справят? Внимават много. Използват и това. Добре. Също и... От там се прави. Това е сериозно. Знаеше ли? Операциите с дронове се осъществяват от базата "Рамщайн" в Германия. Германското правителство винаги е отричало. Не самите самолети. Ясно, контролът. Процесът на изпращане, да. Има една графика. С план за всеки... Наистина смело и рисковано. Ако разберат какво правят... Графиката върви така. Показва вземането на решенията и изглежда така. Тук горе е... Решенията за всеки един дрон. Президент на САЩ Толкова политическо! Тази част е удивителна. Това е абсурдно. Шокиращо е. Това е населението на цели държави. са в списъци за наблюдение. Върху това работим сега. Този човек е изключително смел. Но... Но е и напълно наясно. Просто се надявам... Смелостта му е шокираща, но очевидно е повлиян от теб. Това би могло... да измени цялата политическа ситуация с информаторите. Именно. Това ще... Мисля, че е страхотно. Хората ще видят какво се крие от тях отново, но от съвсем друга част от правителството. Президент на САЩ
Име:
Коментар: (пишете на кирилица)
Enter secure code:
Подобни на: Гражданин Четири - Citizenfour (2014)

Извънземното 1982 - E.T.: The Extra-Terrestrial 1982
преди: 3 години / 1 гласа / 3 точки / 0 коментара / 280 прегледа
Малко извънземно, изгубено на три милиона светлинни години от дома. Самотно десетгодишно момче, което иска да го прибере вкъщи. Два живота, променени от приключение извън времето, и приятелството, което не признава земните граници. Потопете се в един от най-любимите филми на всички времена. Открий ... още

Измет 2014 - Trash 2014
преди: 2 години / 1 гласа / 3 точки / 0 коментара / 113 прегледа
„Измет” е вълнуващо приключение из най-тъмните дебри на живота в Рио де Жанейро. Историята разказва за приятелството, оцеляването и желанието да направиш това, което е правилно. Дори в най-отчайващите моменти доброто може да възтържествува. Когато три момчета от бордеите на Рио, работей ... още

Джой - Joy (2015)
преди: 1 година / 1 гласа / 3 точки / 0 коментара / 103 прегледа
„Джой“ е новият игрален филм на режисьора Дейвид О. Ръсел, който показва четири десетилетия от живота на самотна майка, която се превръща в бизнес-магнат. Лентата изследва как дързостта, издръжливостта и постоянството пренасят хората в удивителни моменти на създаване, стремеж и любов. Б ... още

Малки жени 1933 - Little Women 1933
преди: 3 години / 1 гласа / 3 точки / 0 коментара / 176 прегледа
Филмът е по едноименния роман на Луиза Мей Олкът и представя живота на четири сестри и майка им по време на Гражданската война в Щатите. Съпругът на госпожа Марми работи за армията и за спокойствието на петте дами се грижат съседът Лорънс и неговият внук Лори. „Малки жени” е номиниран з ... още

Кое е това момиче? 1987 - Who's That Girl? 1987
преди: 3 години / 2 гласа / 8 точки / 0 коментара / 442 прегледа
Четири години в затвора по несправедливо обвинение не са сломили духа и решителността на Ники Фин. Енергичната ексцентричка под гаранция се заема да изчисти името си и обръща Голямата ябълка наопаки по истерично забавен начин. Музикалната и филмова звезда показва великолепни комични заложби и изпъл ... още

Етикети:
За нас
Хостинг от Alien Hosting
Правила
Rss Емисия - FeedBurner
BgMdb.com във Facebook
BgMdb.com във Google +
BgMdb.com във Twitter
^ За Bg Moovie Database
BgGdb игри
BgMdb Филми
AbvObiavi.com
Uni-Web.net
YouNotepad.com
Womans'Book
Zabavni.info
BG-Info
Spodeli.bg-info
Uni-Ads.net
NetSale
Spodeli.eu
EN.Spodeli.eu
^ UNI WEB MEDIA GROUP
Каталог филми Bg Moovie Database
© 2012 - 2017 BgMdb.com V 1.0